ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA CONSILIULUI ELEVILOR
DE LA GRUPUL SCOLAR AGRICOL FUNDULEA
1. Dispoziţii generale
În cadrul Grupului Scolar Agricol Fundulea, se constituie Consiliul Şcolar al Elevilor (CSE) format din liderii elevilor de la fiecare clasă, aleşi în mod democratic.
CSE este o organizaţie a elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar care vine în sprijinul elevilor unităţii de învăţământ pe care o reprezintă.
Calitatea de membru al CSE se dobândeşte prin vot democratic în cadrul fiecărei clase. Fiecare membru al CSE reprezintă nu doar interesele clasei din care provine, ci interesele tuturor elevilor din şcoală.
CSE îşi desemnează reprezentantul, elev în clasele IX – XII, pentru a participa ca membru de drept la şedinţele Consiliului de Administraţie al Grupului Scolar Agricol Fundulea cu drept de contrasemnare în probleme care îi privesc pe elevi.
2. Strategia constituirii CSE
La începutul anului şcolar, consilierul educativ va asigura suportul informativ diriginţilor cu privire la procesul de desfăşurare a alegerilor reprezentaţilor claselor (V-XII).
3. Procedura alegerilor pentru biroul executiv C. Ş. E. .
- Se aleg reprezentanţii claselor la începutul anului şcolar (20 sept.-11 oct.)
- Preşedintele CSE este ales prin vot direct şi secret de către toţi elevii unităţii de învăţământ. In functie de numarul de elevi din unitatea de invatamant pot fi alesi unul sau doi vicepresedinti (pana la 500 de elevi un vicepresedinte, intre 500 si 800 de elevi 2 vicepresedinti, si peste 800 de elevi 3 vicepresedinti). Vicepreşedintele/ţii vor fi aleşi ca urmare a obţinerii locurilor doi/trei la alegeri.
- Secretarul este ales prin vot de către membrii CSE
- Consilierul educativ anunţă calendarul alegerilor , la nivel de unitate de învăţământ.
Candidaturile se depun pe baza unui dosar de candidatură ce trebuie să conţină: Curriculum Vitae al candidatului (în format Europass), plan de activităţi pentru C. Ş. E. pe anul şcolar respectiv, scrisoare de motivaţie şi acordul părintelui (pentru validare trebuie să conţină toate aceste documente) şi vor fi centralizate şi validate la nivel naţional.
Campania electorala propriu – zisă, poate dura pana in ziua premergatoare alegerilor ( se elaborează şi se distribuie afişe, fluturaşi şi alte materiale specifice campaniei) care se va finaliza cu susţinerea candidaturii în faţa întregului colectiv al elevilor din unitatea de învăţământ. Unitatea de învăţământ va pune la dispoziţie resursele necesare organizarii alegerilor .
În cadrul fiecarei scoli se vor organiza dezbateri, fiecare candidat va avea un timp special alocat pentru a-şi prezenta programul de candidatură (prin discurs, prezentare Power Point, filmuleţ de prezentare etc.), restul timpului fiind alocat pentru întrebări din public.
Alegerile propriu-zise vor fi organizate de către o comisie formată din directorul şcolii/directorul adjunct, consilierul educativ/ profesor psiholog, secretar, foşti membrii ai Consiliului care nu mai participă la alegeri.
Comisiei îi vor fi puse la dispoziţie tabelele nominale cu elevii din unitatea de învăţământ. Buletinul de vot va fi acordat sub semnătură.
La alegeri trebuie sa participa observatori externi (membri ai unor ONG-uri, reprezentanţi ai C. J. E., C. N. E., Inspectoratul Şcolar Judeţean, MECTS etc.)
În şcoală va fi organizat un spaţiu special amenajat pentru desfăşurarea alegerilor într-un mod democratic. Votul se realizează pe buletine de vot stampilate, care vor fi introduse într-o urna sigilată. Deschiderea urnei şi numărarea voturilor este realizată de Comisia de validare după încheierea procesului de votare.
Votul va avea loc pe parcursul unei zile lucrătoare
Doar persoanele care au calitatea de elev au drept de vot.
Alegerea aparţine în exclusivitate elevilor. Cadrele didactice nu au drept de vot şi nu se pot împotrivi alegerii elevilor.
Se va vota numai pe baza carnetului sau adeverinţei / legitimaţiei de elev vizată la zi.
In cazul in care numarul de voturi este egal, se va relua procesul de vot
Comisia de validare va întocmi un proces-verbal la închiderea alegerilor.
4. Sedinţele CSE
Şedintele CSE sunt conduse de către preşedinte iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. Aceştia pot fi asistaţi de către consilierul educativ, la iniţiativa CSE.
Şedinţa se suspendă dacă nu sunt prezenţi jumătate plus unu dintre membrii CSE
Dacă reprezentantul unei clase nu poate participa la o şedinţă, acesta este înlocuit de un alt coleg delegat de clasa respectivă.
Dacă locul unui membru al CSE devine vacant, se fac din nou alegeri în clasa din care acesta provine.
Pentru a păstra evidenţa activităţii CSE din şcoală se alcătuieşte Mapa Consiliului Şcolar al Elevilor. Aceasta conţine:
• Componenţa CSE
• Regulamentul CSE
• Agenda întâlnirilor
• Procesele-verbale ale întâlnirilor
• Alte documente ce reprezintă iniţiativele CSE (Rapoarte de activitate, fotografii, proiecte etc.)
Întrunirile se desfăşoară în mod regulat, conform unui grafic afisat in unitatea de învăţământ.
CSE funcţionează pe baza unui Regulament propriu şi adaptat la specificul şi nevoile şcolii, anexă la Regulamentul intern al unităţii de învăţământ .
CSE se poate întruni, la nevoie, în şedinţe extraordinare, şi în afara graficului.. Agenda întâlnirilor se realizează pe baza sugestiilor venite din partea elevilor, prin intermediul reprezentanţilor lor.
Şedinţele pot avea loc în pauze sau după orele de curs.
CSE îşi desfăşoară activitatea într-un spaţiu special amenajat în incinta instituţiei de învăţământ, care va pune la dispoziţia CSE logistica necesară desfăşurării activităţii acestuia.
5. Atribuţiile Consiliului Şcolar al Elevilor
- reprezintă şi apără interesele şi drepturile elevilor la nivelul instituţiei de învăţământ;
- asigură comunicarea între elevi şi cadrele didactice;
- dezbate propunerile elevilor din şcoală şi elaborează proiecte;
- implică elevii în activităţile desfăşurate;
- alege modalităţi de a motiva elevii să se implice în activităţi extraşcolare;
- se autosesizează privind problemele cu care se confruntă elevii, încercând să găsească soluţii
- apără drepturile copilului şi reclamă incalcarea lor ;
- contribuie la îmbunătăţirea stării disciplinare a şcolii(absenteismul, abandonul şcolar, delicvenţa juvenilă etc.);
- veghează la respectarea regulamentului de ordine interioară a şcolii şi participă la elaborarea lui prin presedintele consiliului;
- iniţiază, organizează şi desfăşoară activităţi extraşcolare;
- sprijină proiectele şi programele educative în care este implicată şcoala;
- organizează acţiuni în comunitate (strângere de fonduri pentru copiii cu nevoi speciale, acţiuni pe probleme de mediu etc.);
- organizează serbări, evenimente culturale, baluri, concursuri, excursii;
- organizează noi alegeri pentru funcţia de preşedinte, dacă CJE semnalează faptul că acesta nu îşi îndeplineşte atribuţiile.
6. Departamente ale CSE
Consiliul Şcolar al Elevilor are în componenţă departamente care se ocupa de:
1. Concursuri şcolare şi extraşcolare
- organizarea de concursuri, competiţii, simpozioane pe diverse teme incluse în programa şcolară sau pe domenii ce ţin de activitatea extraşcolară.
2. Cultură, educaţie si programe şcolare
- informare cu privire la evenimente culturale, oportunităţi pentru elevi, activităţi educative,programe şcolare în curs de desfăşurare
- implicarea în activitaţi (eveniment cultural, oportunitate educativă, programe destinate elevilor) prin realizarea de parteneriate între CSE şi organizatori
- organizarea activităţilor specifice, proprii CSE , în colaborare cu alte instituţii sau ONG-uri de tineret.
3. Sport
- strategii de promovare a unei vieţi sănătoase prin mişcare;
- campanii de informare;
- activităţi propriu-zise pentru încurajarea efectuării educaţiei fizice;
- organizarea de activităţi sportive, competiţii, campionate etc.
4. Avocatul Elevului (conform strategiei Avocatul Elevului 2009)
- respectarea drepturilor omului / copilului în instituţiile şcolare
- înţelegerea, acceptarea şi respectarea individualităţii şi diversităţii elevilor din perspective etnice, religioase, culturale sau de gen;
- asigurarea egalităţii de şanse pentru toţi elevii în ceea ce priveşte accesul la instruire, posibilitatea dezvoltării individuale, asigurarea succesului profesional şi social;
- însuşirea unui mod adecvat de proiectare a activităţilor şcolare, astfel încât să fie promovate, în clasă, interacţiunea, incluziunea, cooperarea şi sprijinul – tacit sau explicit – între elevi;
- crearea unui mediu educaţional care să promoveze, prin mijloace variate, incluziunea socială, astfel încât fiecare elev să simtă că este parte integrantă a acelei şcoli(şcoala percepută ca organizaţie);
- dezvoltarea unui sistem stabil şi eficient de cooperare a şcolii cu familia şi comunitatea în vederea sprijinirii tuturor elevilor (şi a familiilor lor) pentru a putea depăşi momentele dificile şi problemele întâlnite.
5. Informare, mobilitate, formare si consiliere
- informare - promovarea informaţiei de calitate;
- dezvoltarea unor “jurnalişti de tineret”
- realizarea de sondaje / aplicarea chestionarelor
- informarea permanenta asupra oportunitatilor pentru tineret, evenimente culturale, utilitati,
evenimente locale, pentru tineret
- mobilitate – distributia cardurilor Euro<26
- formare de noi lideri, din randul elevilor, de tineri voluntari care sa aduca apoi schimbarea si in mediul local
- consiliere – suport informativ si ajutator elevilor pentru problemele intampinate
Acestea sunt conduse de către un director de departament.
CŞE promovează cooperarea, parteneriatul, munca în echipă, dezvoltarea personală a elevilor
7. Membrii CŞE
Atribuţile membrilor :
- informarea colegilor de clasă privind deciziile şi dezbaterile de la întruniri;
-desemnarea unui înlocuitor (dacă nu poate participa la o şedinţă);
- sustinerea în CSE, spre dezbatere, a propunerilor colegilor de clasă;
- sesizarea CSE cu privire la neregurile pe care le observă în şcoală;
- propunerea de proiecte;
- participarea la elaborarea şi punerea în aplicare a proiectelor;
- respectarea Regulamentul de ordine interioară a şcolii şi a Regulamentului CSE;
- asigurarea legăturii între clasa pe care o reprezintă şi CSE;
- formularea propunerii de demitere a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului, în situaţia în care sesizează nereguli, încălcări ale regulamentului sau incompetenţă din partea acestora.
Atribuţiile preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului:
- Reprezintă Biroul Executiv al CSE .
- Elaborează ordinea de zi şi se asigura de respectarea ei.
- Păstrează evidenţa proiectelor elaborate şi a iniţiativelor CSE.
- Intermediază legătura cu organizaţiile cu care CSE colaborează.
Atribuţiile preşedintelui:
- Conduce întrunirile şi se asigură că discuţiile respectă punctele menţionate pe agenda de lucru.
- Participă la şedintele Consiliului de Administraţie al Şcolii în cadrul căruia reprezintă interesele elevilor.
- Asigură respectarea Regulamentului CSE.
- Păstrează ordinea şi disciplina în cadrul şedinţelor CSE.
- Reprezintă CSE la evenimentele la care este invitat.
- Se consultă cu CSE înainte de a lua orice hotărâre. Nu ia decizii în numele CSE.
- Reprezintă elevii şcolii în CLE/CJE.
- Comunică CSE hotărârile luate în cadrul CJE şi veghează la îndeplinirea sarcinilor primite.
- Verifică periodic actualizarea dosarelor CSE.
- Semnează procesele-verbale la sfârşitul şedinţelor.
- Îndeplineşte şi alte atribuţii şi însărcinări date de CJE.
Atribuţiile vicepreşedintelui:
- Preia atribuţiile preşedintelui, în cazul în care acesta se află în imposibilitatea de a le indeplini, şi colaborează cu acesta în privinţa organizării CSE, implementării şi organizării de proiecte, promovării CSE.
- Exercită şi atribuţiile ce îi sunt delegate de către preşedinte sau de CSE.
Atribuţiile secretarului:
- Asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului.
- Redactează procesele-verbale ale şedinţelor.
- Semnează procesele verbale ale şedinţelor şi le depune în Mapa CSE.
- Actualizează dosarele CSE.
- Poate îndeplini şi alte responsabilităţi primite din partea consiliului, preşedintelui sau a vicepreşedintelui.
8. Departamentele C. Ş. E.
Departamentele din cadrul unui C. Ş. E. sunt comisii specializate pe un anumit tip de activitate (mediu / ecologie, cultural-artistic, de sport, financiar, de informare, Avocatul Elevului, mobilitate, informare si formare etc.). Fiecare departament are un director de departament şi membrii din C.Ş.E sau din rândul elevilor.
9. Conlucrări C. Ş. E.
C. Ş. E. colaboreaza cu conducerea unităţii de învăţământ, profesori, autorităţi locale, ONG-uri de tineret, organizaţii care corespund profilului, asociaţiile de părinti .
10. Transmite informaţia între C. Ş. E si elevi
Comunicarea este cel mai important lucru într-o echipă. Aşadar, pentru a comunica cu membrii C. Ş. E., se recomandă crearea unui grup de discuţii unde să poată fi semnalate probleme, şi unde să fie anunţate din timp şedinţele. De asemenea, C. Ş. E. poate avea un panou informativ, unde să fie prezentată activitatea şi să fie anunţate viitoarele actiuni. Legătura cu fiecare clasă trebuie ţinută prin membrii C. Ş. E., care au obligaţia să-şi anunţe colegii de fiecare activitate desfăşurată de C. Ş. E. şi, de asemenea, să comunice conducerii C. Ş. E. fiecare propunere venită din rândul elevilor.
11. Participarea la o şedinţele C. Ş. E.
La şedinţele C. Ş. E. participă obligatoriu reprezentantul din fiecare clasă şi membrii departamentelor. Cadrele didactice sau alte persoane externe trebuie să aibă acceptul majoritatii C. Ş. E. pentru a participa la şedinţe.
12. Drepturi
Activitatea şi prezenţa la şedinţe a fiecărui membru este trecută în Mapa CSE . La încheierea unui an de activitate cei care au participat activ la şedinţe şi s-au implicat în activităţi primesc diplome şi adeverinţe semnate de către presedintele C.S.E şi de directorul unităţii şcolare.
11. Evaluare
Încetarea mandatului de membru al Consiliului Elevilor are loc în următoarele condiţii:
- Îi încetează calitatea de elev
- Este făcută o propunere motivată de excludere din Consiliu din partea membrilor şi e susţinută de către jumătate plus unu dintre membrii
- Demisionează
- Încalcă regulamentul CSE
- Este sancţionat conform Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Consiliului Elevilor
- Nu îşi respectă atribuţiile de membru al Consiliului Elevilor
- Acumularea unui numar de 10 absente nemotivate
Evaluarea membriilor din CŞE
Membrii CŞE pot fi evaluaţi în funcţie de procentajul cât şi utilitatea participărilor la şedinţe/proiecte/activităţi. Aceştia au obligaţia de a participa activ la toate şedintele. . La 3 absenţe consecutive nemotivate şi fără a fi delegat un înlocuitor, membrul va fi demis iar după caz vor fi organizate noi alegeri în cel mai scurt timp.
Evaluarea membrilor Biroului Executiv ai CŞE
Preşedintele CŞE poate fi evaluat în baza unui raport de activitate întocmit semestrial. Totodată preşedintele CŞE poate fi evaluat după modul de coordonare a unei şedinte/proiect/activităţi. Acesta are obligaţia de a comunica mereu cu membrii CŞE. Membrii Biroului Executiv pot fi evaluaţi în funcţie de gradul de îndeplinire a atribuţiilor care le revin conform ROF.
Sancţionarea membrilor Biroului Executiv al unui CŞE
Membrii Biroului Executiv CŞE pot fi sancţionaţi prin avertisment verbal, scris iar apoi demitere. Dacă situaţia impune aceştia pot fi demişi la prima abatere de natură să afecteze în mod negativ imaginea CŞE si la acumularea unui numar de 10 absente nemotivate.