EXTRAS DIN REGULAMENTUL DE ORDINE INTERIOARA AL GRUPUL SCOLAR AGRICOL FUNDULEA
SECTIUNEA ELEVI
Capitolul IV
DOBÂNDIREA CALITĂŢII DE ELEV
Art.1. Orice persoană indiferent de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă, care este înscrisă în unitatea de învăţământ şi participă la activităţile organizate de aceasta are calitatea de elev (conform art. 91 din ROFUIP).
Art.2. (1). La Grupul Scolar Agricol Fundulea înscrierea elevilor în primul an (clasa I şi a IX-a) se face pe baza regulamentului de admitere, în limita locurilor din planul de şcolarizare (conform art. 92 dinROFUIP).
(2).Elevii promovaţi vor fi înscrişi de drept în anul următor de studiu.
(3).Elevii repetenţi, retraşi sau exmatriculaţi cu drept de reinscriere se pot reînmatricula la cerere, în următorii doi ani consecutivi, redobândind calitatea de elev.
Art. 3. In Grupul Scolar Agricol Fundulea, de regulă, elevii se pot transfera în vacanţa intersemestriala si de vară, astfel:
• Vor depune cereri de transfer la secretariatul şcolii până la o dată ce se stabileşte anual de către Consiliul de administraţie.
• Vor susţine un examen de diferenta specific profilului :
• Media de transfer este formată din nota de la testul de transfer în proporţie de 60% şi media generală a anului şcolar precedent în proporţie de 40%.
• Promovează cei care au media de tranfer peste 6.
• Ocuparea locurilor se face în ordinea descrescătoare a mediilor de transfer
• Eventualele examene de diferenţă se susţin până la începerea noului an şcolar la o dată care se stabileşte anual de către Consiliul de administraţie.
• Examenele de diferenţă se promovează cu media peste 5.
• Analiza cererilor de transfer nu trebuie facute neaparat in Consiliul de Administratie.
În situaţiile în care un elev demonstrează schimbarea domiciliului pe parcursul anului şcolar (elevi ce vin din provincie sau din străinătate) sau prezintă recomandarea Comisiei Medicale de transfer pentru apropiere de domiciliu se poate aproba transferul acestuia şi în vacanţa intersemestriala cu respectarea art. 136 din ROFUIP privind media minimă si a art.141 din ROFUIP privind efectivul maxim la clasă.
Exercitarea calităţii de elev
Art. 4. (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile existente în programa şcolii.
(2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesor, care consemnează obligatoriu fiecare absenţă.
(3) La fiecare 10 absenţe nejustificate pe semestru se scade un punct la purtare.(conform art. 131 din ROFUIP).
Art. 5. Pentru elevii claselor XI – XIII
(1) La peste 40 de absenţe nemotivate cumulate pe an şcolar din totalul orelor de studiu sau cel puţin 30% din totalul orelor la o singură disciplină de studiu cumulate pe an şcolar elevii din ciclul superior de liceu) vor fi exmatriculaţi.
(2) La 10 absenţe nemotivate cumulate elevul primeşte mustrare scrisă. (conform art.131 din ROFUIP)
(3) La 20 de absenţe nemotivate cumulate pe an scolar la diferite discipline sau 15% din totalul orelor la o singură disciplina părintele/ tutorele legal sau elevul care a împlinit 18 ani primeşte preaviz de exmatriculare.( conform art. 125 din ROFUIP)
(4) La 30 de absenţe nemotivate cumulate părintele/ tutorele legal sau elevul care împlinit 18 ani primeşte al 2-lea preaviz de exmatriculare.(conform art.125 din ROFUIP)
(5) La 35 de absenţe nemotivate cumulate elevul împreună cu părintele/ tutorele legal sunt convocaţi în faţa Consiliului de administraţie şi semnează un angajament odată cu primirea celui de-al 3-lea preaviz de exmatriculare.
Art.6. Pentru elevii claselor IX – X la fiecare 10 absente nemotivate se aplica mustrare scrisa. (conform art. 121 din ROFUIP)
Art. 7. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase din familie sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.
(2) Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte :
a) adeverinţă eliberată de medicul de familie.
b) adeverinţă sau certificate medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care elevul a fost internat în spital.
c) cererea scrisă a părintelui/ tutorelui legal al elevului, adresată directorului unităţii de învăţământ şi aprobată de acesta în urma consultării cu dirigintele clasei.
(3) Motivarea absenţelor se face de către diriginte, în ziua prezentării actelor justificative.
(4) În cazul elevilor minori, părintele/ tutorele legal are obligaţia de a prezenta personal dirigintelui actele justificative pentru absenţele copilului său. (conform art. 94 din ROFUIP)
(5) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate de către învăţător/diriginte pe tot parcursul anului şcolar.
(6) Nerespectarea termenului prevăzut în alineatul 5 din prezentul articol atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.
Art.8. Elevii din învăţământul obligatoriu cu handicap fizic, nedeplasabili, cu boli cronice grave, pot fi scutiţi parţial sau total de frecvenţă, beneficiind de îndrumarea unităţii de învăţământ. Scutirea se acordă, la cerere, de director, pe baza actelor medicale doveditoare şi a recomandării exprese a compartimentului de igienă şcolară din cadrul Direcţiei de sănătate publică Călăraşi.
Art.9. Elevii şi elevele aflaţi în situaţii speciale (căsătorie, naşterea unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului, detenţie etc.) vor fi sprijiniţi să finalizeze ciclul de învăţământ.
Drepturile elevilor
Art.10. Elevii din învăţământul preuniversitar se bucură de toate drepturile legale. Nici o activitate organizată în unitatea de învăţământ nu poate leza demnitatea sau personalitatea acestora.
Art.11. (1) Elevii din învăţământul de stat beneficiază de învăţământ gratuit.
(2) Elevii pot beneficia de bursă acordate în condiţiile legii. Statul îi sprijină material cu precădere pe elevii care obţin rezultate foarte bune la învăţătură sau la activităţi artistice şi sportive, precum şi pe cei cu o situaţie materială precară.
(3) Elevii pot beneficia de suport financiar şi din sursele extrabugetare ale unităţilor de învăţământ de stat.
Art.12. Elevii pot utiliza gratuit sub îndrumarea profesorilor, baza materială de care dispun unităţile de învăţământ la care sunt înscrişi.
Art.13. In timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică şi medicală gratuită. De asemenea, ei au dreptul la bilete cu preţuri reduse la spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la transportul în comun, în funcţie de fondurile existente.
Art.14. Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultatele la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară, în funcţie de fondurile existente.
Art.15. Elevii din învăţământul obligatoriu primesc gratuit manuale.
CONSILIUL ELEVILOR
Art. 16. (1) In fiecare unitate de învăţământ se constituie Consiliul Elevilor, format din liderii elevilor din fiecare clasă.
(2) Consiliul elevilor funcţionează în baza unui regulament propriu, parte a regulamentului de ordine interioară, avizat de conducerea unităţii de învăţământ
(3) Consiliul elevilor îşi desemnează reprezentanţi în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ unde vor prezenta periodic problemele ivite la fiecare clasa si modalitatile de rezolvare a acestora.
Art.17. Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ, precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi cluburile copiilor, baze sportive, de agrement, taberele şi unităţile conexe, inspectoratelor şcolare, în cluburile şi asociaţiile sportive, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare a acestora.
Art.18. (1) Elevilor din învăţământul preuniversitar le este garantată conform legii, libertatea de asociere în cercuri şi asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul unităţii.
(2) Exercitarea dreptului la reuniune, conf. art.15 alin.(2) din Convenţia cu privire la drepturile copilului, nu poate fi supusă decât acelor limitări care sunt prevăzute de lege şi care sunt necesare într-o societate democratică, în interesul siguranţei nationale şi al ordinii publice, pentru a proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile altora.
(3) Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot fi susţinute în unitatea de învăţământ numai cu aprobarea directorului, la cererea grupului de iniţiativă. Aprobarea pentru desfăşurarea acţiunilor va fi condiţionată de acordarea de garanţii privind asigurarea securităţii persoanelor şi a bunurilor de către organizatori.
(4) In cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în unitatea de învăţământ contravine principiilor susmenţionate, directorul poate suspenda sau poate interzice desfăşurarea acestor activităţi.
Art.19. (1) In unităţile de învăţământ este garantată, conform legii, libertatea elevilor de a redacta şi difuza reviste/publicaţii şcolare proprii.
(2) In cazul în care aceste reviste/publicaţii conţin elemente care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea sau drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de ordine interioară al unităţii de învăţământ, directorul va suspenda editarea şi difuzarea acestora.
Art.20. Elevii din învăţământul de stat cu aptitudini şi performanţe şcolare excepţionale pot promova 2 ani într-un an şcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării,Tineretului si Sportului. (excepţie anii extremi).
Art.21. Elevii au dreptul la recreaţie după fiecare oră de curs.
Art.22. Elevii au dreptul la un tratament civilizat din partea profesorilor, a personalului nedidactic, personalului didactic auxiliar şi a colegilor.
Art.23. Elevii au dreptul de a sesiza în scris dirigintele sau Consiliul elevilor, după caz, în legătură cu orice încălcare a drepturilor proprii.
Art.24. Elevii care solicită transferul din GSAF au dreptul să primească aprobarea acestuia de la Directorul unităţii, fără ca această solicitare să mai trebuiască discutată în Consiliul de Administraţie.
ÎNDATORIRILE ELEVILOR
Art.25. (1) Elevii au datoria de a frecventa cursurile şi de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare.
(2) Semnul distinctiv al elevilor este legitimaţia (cu numele unităţii de învăţămănt, simbolul şcolii - floarea soarelui şi statutul de elev) purtată la vedere, fiind element de identificare alături de carnetul de elev cu fotografie şi vizat la zi.
Art.26. (1) Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată şi o ţinută decentă atât în unitatea de învăţământ, cât şi în afara ei.
(2) Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
• Legile statului
• Prezentul regulament
• Regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii
• Normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor
• Normele de protecţie civilă
• Normele de protecţie a mediului
Art.27. Elevii trebuie să fie punctuali la ore, să aştepte în linişte profesorul în sala de curs după ce a sunat de intrare.
Art.28. Se recomandă elevilor să nu aducă în şcoală obiecte de valoare sau sume mari de bani. Administraţia şcolii nu este responsabilă de pierderile suferite în incinta liceului.
Art.29. Este interzis elevilor:
• consumul gumei de mestecat în timpul orelor
• folosirea telefoanelor mobile şi a altor aparate de inregistrare/redare în timpul orelor
• folosirea intrării principale şi circulatul pe scara profesorilor
• fardatul şi uitatul în oglindă în timpul orelor
• ţinuta indecentă sau neregulamentară
• jocul cu mingea în incinta şcolii
• comportament indecent şi provocator, inadecvat unei instituţii de învăţământ (îmbrăţişări, sărutări etc)
• comportamentul neadecvat în pauze pe culoarele şcolii (îmbrânciri, strigăte, alergări, aruncatul pe jos al gunoiului etc.)
• folosirea înjurăturilor, a expresiilor jignitoare
• fumatul în incinta scolii şi curtea scolii
• aruncatul cu pungi cu apă pe geam sau cu bulgări de zăpadă în şcoală, joaca cu pistoale cu apă, cutii cu lapte, branza sau mere
• aducerea sau difuzarea materialelor pornografice
• încurajarea prozelitismului religios (tendinta de a-i converti pe oameni la o alta religie) şi propaganda politică
• deranjatul orelor în mod intenţionat
• comportamentul jignitor faţă de personalul administrativ şi de îngrijire şi faţă de profesori
• consumul de băuturi alcoolice sau venirea în scoala în stare de ebrietate
• rezolvarea conflictelor prin forţă sau prin chemarea prietenilor în incinta şcolii
• furtul
• distrugerea sau modificarea documentelor şcolare (cataloage, carnete, foi matricole), deteriorarea bunurilor din baza materială a şcolii (calculatoare, televizoare, materiale didactice, sistemul de cuplare la reţeaua electrică, întrerupătoare, instalaţii sanitare manuale, planşe etc.)
• aducerea şi utilizarea în şcoala a obiectelor potenţial periculoase (arme, spray-uri paralizante, lacrimogene, petarde, alte obiecte inflamabile, tăioase, ascuţite etc.)
• consumul de droguri sau introducerea lor în şcoală
• actiuni cu caracter politic
• circulatia pe holuri in timpul orelor de curs
• comertul intre elevi
• perceperea de taxa de protectie
• lansarea unor anunţuri false cu privire la amplasarea de materiale explozive în perimetrul şcolii sau a unor anunţuri false la 112.
Art.30 Elevii desemnaţi au obligaţia de a face de servici în clasă şi la nivelul şcolii .
ATRIBUŢIILE ELEVULUI DE SERVICIU PE LICEU
1. Elevul de serviciu se stabileşte conform graficului afişat în holurile liceului;
2. Serviciul se desfăşoară între orele 7,50 -13,50, el se efectuează la intrarea principală a şcolii;
3. Elevii de serviciu se ocupă să sune de intrare şi ieşire la timp;
4. Întâmpină orice persoană străină, pe care o legitimează şi apoi o conduce la serviciul secretariat sau la cancelarie, în funcţie de solicitarea persoanei;
5. În cazul în care ceva i se pare suspect în comportamentul unor persoane străine sau a unor elevi, are obligaţia de a informa profesorul de serviciu;
6. Nu deranjează cadrele didactice la ore, chiar dacă acest lucru este solicitat de anumite persoane care vin din afara scolii şi doresc să discute cu un anumit profesor;
7. Orice probleme se ivesc în timpul serviciului vor fi raportate profesorului de serviciu pe şcoală.
ATRIBUŢIILE ELEVULUI DE SERVICIU ÎN CLASA
1. Zilnic 1-2 elevi efectuează serviciul pe clasă, în baza unui grafic întocmit de profesorul diriginte.
2.Atribuţiile elevului de serviciu pe clasă sunt:
• Urmăreşte prezenţa elevilor pe întreaga durată a cursurilor şi comunică profesorilor la începutul orei lista elevilor absenţi;
• Asigură creta şi buretele pentru tablă, întreţine curăţenia tablei;
• Veghează la păstrarea curăţeniei în clasă, atrage atenţia colegilor să nu arunce hârtii sau resturi alimentare pe jos, sa folosească pentru aceasta coşul de gunoi;
• Aeriseşte clasa pe timpul pauzei;
• Controlează, împreună cu şeful clasei, dacă pe timpul folosirii clasei de către alţi elevii s-a păstrat integritatea tuturor bunurilor şi sesizează dirigintele, administratorul sau conducerea şcolii asupra neregulilor constatate;
• Se prezintă în clasă cu 5 minute înaintea începerii cursurilor, pentru verificarea stării clasei şi face retuşurile necesare, rămâne la sfârşitul orelor pentru verificare stării clasei.
ŞEFUL CLASEI
1. Pentru asigurarea unui climat de ordine şi disciplină la nivelul fiecărei clase, pentru păstrarea bunurilor din dotare şi realizarea legăturii dintre colectivul de elevi şi diriginte, profesor sau conducerea liceului, se instituie funcţia de şef de clasă.
2. Şeful de clasă se numeşte prin vot. În caz de absenţă a şefului clasei, dirigintele numeşte operativ un înlocuitor al acestuia.
3. Atribuţiile şefului de clasă sunt:
• Veghează asupra păstrării ordinii în clasă pe durata pauzei sau în lipsa profesorului. Este sprijinit de elevii de serviciu pe clasă.
• Atrage atenţia asupra comportamentului necuviincios faţă de colegi, deteriorarea bunurilor din clasă şi îl informează pe diriginte de eventualele abateri din colectiv;
• Informează profesorii clasei, dirigintele, conducerea liceului despre doleanţele, propunerile, iniţiativele sau nemulţumirile colectivului de elevi;
• Coordonează activitatea elevilor de serviciu pe clasă
• Este membru în Consiliul clasei.
Art.31. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor/ dirigintelui pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia şcolară.
Art.32. Elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar.
RECOMPENSAREA ELEVILOR
Art.33 Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:
a) evidenţierea în faţa colegilor de clasă
b) evidenţierea de către directorul unităţii în faţa colegilor de şcoală sau în faţa consiliului profesoral
c) comunicare scrisă sau verbală adresată părinţilor cu menţionarea faptelor deosebite pentru care este evidenţiat
d) burse de merit, de studiu sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenţi economici sau de sponsori
e) premii, diplome, medalii
f) premiul de onoare al unităţii de învăţământ.
Art.34. (1) Acordarea premiilor la sfârşitul anului şcolar se face la nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea dirigintelui, a consiliului clasei, a directorului unităţii de învăţământ
(2) Se pot acorda premii elevilor care:
a) au obţinut primele trei medii generale pe clasă
b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu
c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii, şi alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, naţional sau internaţional
d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică
e) au avut, la nivelul clasei, cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar.
Art.35. Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot stimula activităţile de performanţă ale elevilor la nivel local, naţional şi internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea consiliului reprezentativ al părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice şi culturale ale, a comunităţii locale etc.
EVALUAREA ELEVILOR
Art.36. Evaluarea şi notarea elevilor se face zilnic în caietul profesorului şi în catalog.
Art.37. Dupa primele 2 saptamani de la inceputul anului scolar se realizeaza evaluarea nivelului pregatirii elevilor. Obiectivele testului initial de evaluare se propun in cadrul fiecarei catedre.
Pe parcursul semestrului se dau 2-3 teste de progres cu obiective stabilite la nivelul catedrei. La sfarsitul semestrului, se realizeaza evaluarea finala.
Lucrările scrise de semestru (teze) se vor susţine la materiile recomandate de minister şi în intervalul cerut prin structura anului şcolar.
Rezultatele evaluarilor se dezbat in consiliile de catedra si se stabilesc masuri ameliorative.
Unde este cazul se vor proiecta programe individuale de invatare.
Instrumentele de evaluare se stabilesc in functie de varsta si particularitatile psiho-intelectuale ale elevilor si specificului fiecarei discipline.
La clasele cu rezultate mai slabe la evaluari se vor efectua asistente de catre directori , responsabilii comisiilor metodice si vor fi prevazute programe de consultatii .
Art. 38. Situatia scolara anuala se comunica elevilor promovati in ultima zi de scoala , iar celor corigenti dupa sustinerea examenului de corigenta.
Elevii amanati medical si cu situatia scolara neincheiata pe semestrul I isi vor incheia situatia in primele patru saptamani de la reluarea activitatii.
SANCŢIUNI APLICATE ELEVILOR
Art.39. (1) Elevii care săvârşesc fapte prin care încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
(2) Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele(conform art. 118 din ROFUIP)
a) observaţia individuală
b) mustrare în faţa clasei şi/sau în faţa consiliului elevilor/ consiliului profesoral
c) mustrare scrisă
d) retragerea temporară sau definitivă a bursei
e) eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile
f) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi şcoală
g) mutarea disciplinară la o altă unitate de învăţământ, cu acceptul conducerii unităţii primitoare
h) preavizul de exmatriculare
i) exmatricularea
(3) Toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate în scris părinţilor/reprezentantului legal.
Art.40. (1) Observaţia individuală constă în dojenirea elevului si sfatuirea acestuia sa se poarte corespunzator.(conform art.119 din ROFUIP)
(2) Sancţiunea se aplică de diriginte sau director
(3) Sancţiunea nu atrage şi alte măsuri disciplinare
Art.41. (1) Mustrarea în faţa clasei şi/sau în faţa consiliului profesoral constă în dojenirea elevului şi sfătuirea acestuia în aşa fel încât să dea dovadă de îndreptare, atrăgându-i-se totodată atenţia că, dacă nu îşi schimbă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai severă.(conform art.120 din ROFUIP).
(2) Sancţiunea se aplică de către diriginte sau director.
Art.42. (1) Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte şi director şi înmânarea documentului părinţilor/tutorelui legal, personal, sub semnătură. (conform art.121 din ROFUIP).
(2) Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei, prezentându-se numărul documentului.
(3) Sancţiunea se consemnează în raportul consiliului clasei prezentat consiliului profesoral la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar.
(4) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare cu 1 punct.
Art.43. (1) Retragerea temporară sau definitivă a bursei se aplică de director, la propunerea consiliului clasei sau dirigintelui. (conform art.122 din ROFUIP)
(2) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare cu 2 puncte.
Art.44. (1) Eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile constă în înlocuirea activităţii obişnuite a elevului, pentru perioada aplicării sancţiunii, cu un alt tip de activitate, desfăşurată, de regulă în cadrul unităţii de învăţământ, în conformitate cu prevederile regulamentului intern şi stabilită, de către director, la propunerea consiliului clasei. (conform art.123 din ROFUIP)
(2) Dacă elevul refuză să participe la aceste activităţi, absenţele sunt considerate nemotivate şi se consemnează în catalogul clasei.
(3) Sancţiunea se consemnează în catalogul clasei, precizându-se numărul şi data documentului, în raportul consiliului clasei la sfârşitul clasei la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar.
(4) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare cu 3 puncte.
Art.45. (1) Mutarea disciplinară la o clasă paralelă se aplică prin înmânarea, în scris, a sancţiunii, de către diriginte şi director părintelui/tutorelui legal sau elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani, sub semnătură. (conform art.124 din ROFUIP)
(2) Sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a elevilor, în catalogul clasei şi în registrul matricol.
(3) Sancţiunea se consemnează în raportul consiliului clasei la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar.
(4) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare cu 3 puncte.
Art.46 (1) Preavizul de exmatriculare se întocmeşte, în scris, de diriginte şi director, pentru elevii care absentează nejustificat 20 de ore la diferite discipline de studiu sau 15% din totalul orelor de la o singură disciplină, cumulate pe un an şcolar şi se înmânează părintelui/tutorelui legal sau elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani, sub semnătură. (conform art.125 din ROFUIP).
(2) Sancţiunea se aplică elevilor din sistemul de învăţământ liceal, cu excepţia elevilor din învăţământul obligatoriu.
(3) Sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a elevilor şi în catalogul clasei şi se menţionează în raportul consiliului clasei la sfârşit de semestru sau de an şcolar.
(4) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare cu 2-4 puncte.
Art.47. (1) Exmatricularea constă în eliminarea, până la sfârşitul anului şcolar, a elevului din unitatea de învăţământ în care acesta a fost înscris. (conform art.126 din ROFUIP)
(2) Exmatricularea poate fi :
a) exmatriculare cu drept de reînscriere, în anul următor, în aceeaşi unitate şcolară şi în acelaşi an de studiu.
b) exmatriculare fără drept de reinscriere, în aceeaşi unitate de învăţământ
c) exmatriculare din toate unităţile de învăţământ, fără drept de reinscriere, pentru o perioadă de timp.
Art.48. (1) Exmatricularea cu drept de reinscriere în anul următor, în aceeaşi unitate şi în acelaşi an de studiu, se aplică elevilor din învăţământul secundar superior, din anul de completare şi din învăţământul postliceal, pentru abateri grave, prevăzute de prezentul regulament sau apreciate ca atare de către consiliul profesoral al unităţii de învăţământ (conform art.127 din ROFUIP)
(2) Sancţiunea se aplică şi pentru un număr de cel puţin 40 de absenţe nejustificate din totalul orelor de studiu sau cel puţin 30% din totalul orelor la o singură disciplină de studiu, cumulate pe an şcolar.
(3) Sancţiunea se aprobă, în consiliul la propunerea dirigintelui, prin consultarea directorului. Dacă motivul sancţionării îl reprezintă absenţele nejustificate, aprobarea este condiţionată de emiterea, în prealabil, a preavizului de exmatriculare.
(4) Sancţiunea se consemnează în registrul de procese verbale al consiliului profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în registrul matricol.
(5) Sancţiunea se comunică părintelui/tutorelui legal şi elevului, dacă a împlinit 18 ani, în scris sub semnătură, de către dirigintele clasei.
(6) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
Art.49. (1) Exmatricularea fără drept de reinscriere în aceeaşi unitate de învăţământ se aplică elevilor din învăţământul secundar superior, pentru abateri deosebit de grave, apreciate ca atare de către consiliul profesoral.(conform art.1/128 din ROFUIP) .
(2) Aplicarea sancţiunii se aprobă de către consiliul profesoral, la propunerea consiliului clasei sau al directorului.
(3) Sancţiunea se consemnează în registrul de procese verbale al consiliului profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în registrul matricol.
(4) Sancţiunea se comunică părintelui/tutorelui legal şi elevului, dacă a împlinit 18 ani, în scris sub semnătură, de către dirigintele clasei.
(5) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
Art.50. (1) Exmatricularea din toate unităţile de învăţământ, fără drept de reinscriere, pentru o perioadă de timp, se aplică elevilor din învăţământul secundar superior, pentru abateri deosebit de grave(conform art.129 din ROFUIP).
(2) Aplicarea sancţiunii şi stabilirea duratei se fac de către Ministerul Educaţiei,Cercetării,Tineretului si Sportului la propunerea motivată a consiliului profesoral.
(3) Sancţiunea se consemnează în registrul de procese verbale al consiliului profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în registrul matricol.
(4) Sancţiunea se comunică, de către Ministerul Educaţiei,Cercetării, Tineretului si Sportului în scris, sub semnătură, părintelui/tutorelui legal şi elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani.
(5) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
Art.51. (1) Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la articolele 38-41 dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 8 săptămâni de şcoală până la încheierea semestrului/anului şcolar, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula.(conform art.130 din ROFUIP)
(2) Anularea este decisă de cel care a aplicat sancţiunea.
Art.52. Pentru toţi elevii din învăţământul preuniversitar, la fiecare 10 absenţe nejustificate, pe semestru, din totalul orelor de studiu sau 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe semestru la o disciplină/modul, va fi scăzută nota la purtare cu 1 punct.
Art.53. (1) Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor unităţii de învăţământ plătesc toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate. (conform art.132 din ROFUIP).
(2) În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii clase.
(3) În cazul distrugerii/deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorate cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat, iar în caz de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia.
(4) Pentru faptele prevăzute la alineatul (1) şi (3), elevii pot fi sancţionaţi, în conformitate cu dispoziile art. 37-47 din prezentul regulament.
Art.54. (1) Contestaţiile împotriva sancţiunilor prevăzute la art. 37-46 se adresează, în scris, consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii.(conform art.133 din ROFUIP).
(2) Contestaţia se soluţionează în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariatul unităţii de învăţământ.
(3) Hotărârea consiliului de administraţie este definitivă.
Art.55. Sancţiunea prevăzută la art. 47 este definitivă şi poate fi contestată, în conformitate cu dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi completările ulterioare.(conform art.134 din ROFUIP).
Art.56. Elevii care săvârşesc fapte prin care încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusive regulamentele şcolare vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora, după cum urmează :
Abaterea - Sancţiunea
a) Consumul gumei de mestecat în incinta şcolii. Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
b) Folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor, examenelor şi concursurilor. Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
c) Folosirea intrării profesorilor şi circulatul pe scara profesorilor. Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
d) Fardatul şi uitatul în oglindă în timpul orelor Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
e) Ţinuta indecentă. Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
f) Jocul cu mingea în incinta clădirii şcolii. Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
g) Comportament indecent şi provocator (îmbrăţişări, sărutări etc). Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
h) Comportamentul neadecvat în pauze în incinta liceului (alergări, îmbrânciri, strigăte etc). Observaţie individuală/mustrare/mustrare scrisă
i) Emiterea de înjurături şi expresii jignitoare; comertul cu produse. Mustrare scrisă
j) Săritul gardului, escaladatul geamurilor. Eliminare 3-5 zile
k) Fumatul în incinta liceului, în curte şi în jurul liceului. Eliminare 3-5 zile
l) Aruncatul pungilor cu apă pe geam, a hârtiilor, a paharelor, sticlelor, joaca cu bulgări de zăpadă în şcoală, cu pistoale cu apă. Eliminare 3-5 zile
m) Aducerea sau difuzarea de materiale pornografice. Eliminare 3-5 zile
n) Incurajarea prozeletismului religios şi propaganda politică. Eliminare 3-5 zile
o) Deranjatul orelor în mod intenţionat. Eliminare 3-5 zile
p) Comportamentul jignitor faţă de profesori, colegi, personalul administrativ şi de pază. Eliminare 3-5 zile
q) Rezolvarea conflictelor prin forţă sau chematul prietenilor în incinta liceului. Eliminare 3-5 zile şi sesizarea organelor de poliţie
r) Consumul de băuturi alcoolice în şcoală şi împrejurimi sau prezenţa în şcoală în stare de ebrietate. Eliminare 3-5 zile
s) Furtul. Eliminare 3-5 zile şi sesizarea organelor de poliţie
t) Distrugerea documentelor şcolare (cataloage, carnete, foi matricole) şi a bunurilor materiale din dotare (calculatoare, televizoare, manuale, materiale didactice, întrerupătoare, instalaţii sanitare, mese, scaune, uşi, table, lămpi de iluminat, etc.). Exmatricularea/eliminarea şi sesizarea organelor de poliţie – în cazul documentelor.
Mustrare scrisă şi înlocuirea materialelor distruse (plata înlocuitorilor)
u) Aducerea la şcoală a obiectelor potenţial periculoase (arme, sprayuri paralizante, lacrimogene, petarde, alte obiecte tăioase) . Exmatricularea/eliminarea şi sesizarea organelor de poliţie
v) Consumul de droguri si etnobotanice sau introducerea lor în scoala. Exmatricularea/eliminarea şi sesizarea organelor de poliţie
w) Organizarea şi participarea la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea activităţii sau frecvenţa la cursuri Exmatricularea/eliminarea şi sesizarea organelor de poliţie
x) Lansarea anunţurilor false cu privire la amplasarea de materiale explozive în perimetrul şcolii sau anunţuri false la 112. Exmatricularea/eliminarea şi sesizarea organelor de poliţie
y) Să refuze respectarea regulamentului de ordine interioara a şcolii.
Prima abatere: mustrare scrisa
Abateri repetate:scăderea notei la purtare cu un punct
z) Să părăsescă şcoala în timpul programului sau serviciul pe scoală.
Prima abatere: mustrare scrisa
Abateri repetate: scăderea notei la purtare cu un punct
z1) Să refuze prezentarea carnetului sau a insignei. Prima abatere: observaţie individuală, anunţarea părinţilor;
Abateri repetate: mustrare în faţa clasei.
Art.57. În Grupul Scolar Agricol Fundulea funcţionează Comisia de disciplină care are următoarele atribuţii :
1. Urmăreşte respectarea de către elevi a Regulamentului Intern.
2. Anchetează în prezenţa dirigintelui abaterile disciplinare şi înaintează Consiliului Profesorilor Clasei propunerea de sancţiune însoţită (dacă este cazul) de nota la purtare conform Regulamentului Intern.
3. Preşedintele Comisiei de disciplină este directorul coordonator.
4. Membrii comisiei efectuează pe parcursul anului şcolar (cel puţin odată pe lună) controale inopinante şi consemnează eventualele abateri.
5. Responsabilul comisiei preia sesizările membrilor şi întocmeşte un raport lunar privind starea disciplinară a elevilor.
ÎNCETAREA CALITĂŢII DE ELEV
Art.58. (1) Calitatea de elev încetează în următoarele situaţii :(conform art.150 din ROFUIP)
a. la absolvirea studiilor învăţământului obligatoriu, liceal
b. în cazul exmatriculării
c. în cazul abandonului şcolar
d. la cererea scrisă a elevului major sau a părintelui/tutorelui legal, caz în care elevii se consideră retraşi
e. la cererea scrisă a elevului major sau a părintelui/tutorelui legal de a se transfera de la Grupul Scolar Agricol Fundulea, cu condiţia ca pe cererea scrisă să existe aprobarea unităţii şcolare care îl primeşte. În această situaţie, directorul poate aproba transferul fără a se mai consulta cu Consiliul de Administraţie.
(2) Art. 58 lit.b şi d nu se aplică în învăţământul obligatoriu.