“SA STII MAI MULTE, SA FII MAI BUN!”
-Coordonatorul activităţii: Costache Aurel, profesor de geografie, consilier educativ, trainer de responsabilitate financiara
-Colaboratori: Bălan Rodica - profesor discipline economice
Minculete Gabriela - profesor tehnologia informaţiei şi a comunicării
1. Titlul activităţii: Tineri Responsabili Financiar – TRF
2. Domeniul în care se încadrează: abilităţi de viaţă
3. Scopul activităţii: dobândirea competenţelor de bază din sfera educaţiei financiare în rândul tinerilor din cadrul Liceului Tehnologic nr. 1 Fundulea
4. Obiectivele educaţionale ale activităţii:
- să stimuleze folosirea responsabila a resurselor financiare proprii şi familiale
- să optimizeze comportamentul responsabil în atingerea obiectivelor financiare proprii şi familiale
- să manifeste atitudini responsabile în relaţia cu banii proprii şi ai familiei
5. Descrierea activităţii.
Educaţia financiară a tinerilor participanţi la proiect s-a desfăşurat prin activităţi de învăţare non-formală, prin care elevii au fost implicaţi direct în propria lor formare. S-a pus accentul pe exprimarea propriilor opinii, pe lucru în echipe, urmărindu-se atât dezvoltarea competenţelor financiare responsabile cât şi lucru în echipă, implicare în asumarea unor roluri, negocierea, gestionarea situaţiilor şi exprimarea liberă. Participanţilor le-a fost prezentate informaţiile teoretice, iar fixarea lor s-a realizat prin jocuri cu specific non-formal (poziţionarea şi argumentarea opiniei, căutarea perechii, identificarea răspunsului corect etc.), iar opinia faţă de tematica financiară exprimată pe peretele financiar-peretele cu grafitti.
Tematica a fost interdisciplinară, accesibilă tuturor elevilor şi adaptată nivelulul de înţelegere general, temele au fost: Educaţia financiară – beneficiile şi necesitatea educaţiei financiare; principiile financiare generale; plan de învăţare pe tematica educaţiei financiare; Banii şi cheltuirea responsabilă – rolul banilor; conexiunea dintre nevoi, dorinţe şi bani; responsabilitatea faţă de resursele financiare; Bugetul personal – principiile de bază în alcătuirea bugetului personal; administrarea responsabilă a propriilor resurse financiare; Economisirea – principiile de bază ale economisirii; tipuri de servicii bancare de economisire; realizarea unui plan personal de economisire; Managementul împrumuturilor – managementul datoriilor/împrumuturilor; tipuri de servicii de împrumut; evaluarea capacităţii personale de plată a unei datorii; Negocierea financiară – cunoştinţe de bază în domeniul negocierilor; folosirea tehnicilor de negociere în domeniul financiar.
Pentru derularea activităţii parteneri au fost: FNO-Fundaţia Noi Orizonturi, BCR-Banca Comercială Română.
6. Descrierea rezultatelor obţinute în urma activităţii:
Activitatea dezvoltă abilitatea de viaţă in administrarea eficientă a banilor de buzunar, abilitatea de folosire a bugetului pentru gestionarea banilor, conştientizarea relaţiei nevoi-dorinţe-bani şi abordarea unui comportament responsabil financiar.
7. Sustenabilitatea activităţii: participanţii şi-au manifestat dorinţa de a participa la activităţi de aprofundare a tematicii, datorită importanţei deosebite a managementului banilor care este mai importantă decât numărul lor, dar şi a derulării altor proiecte cu tematică asemănătoare din domeniul educaţiei non-formale.
8. Activitatea propusă a abordat o temă de mare actualitate şi necesară într-o societate în care managementul banilor este un lucru necesar şi util. Elevii, profesorii, părinţii au fost surprinşi de abordarea simplă, uşor de înţeles a unei tematici greoaie. Toţi au fost şi sunt de acord că tematica prezentată raspunde unui nevoi reale de informare şi formare de care toţi, elevi-profesori-părinţi, ar avea nevoie.
Educaţia financiară lipseşte din curricula şcolară, însă este absolut necesară unui tânăr în viaţă, fiindcă administrarea eficientă a resurselor financiare este cea care poate duce la îndeplinirea dorinţelor şi la progres. A fost activitatea care a venit cu altă abordare a unei tematici greu de înţeles şi de abordat. Modelul utilizat prin folosirea unor metode non-formale se doreşte a fi multiplicat prin alte proiecte pe tematici de interes pentru tineri şi comunitate.